بازگشت   پی سی سیتی > مقالات و مباحث علمی > مقالات و موضوعات علمی

مقالات و موضوعات علمی در این تالار مقالات و مطالب علمی قرار داده خواهد شد توجه شود که مقالات علمی و دانشگاهی با اخبار علمی تفاوت دارد و بخش مربوطه ی اخبار علمی به صورت جداگانه ایجاد شده است

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 06-15-2007
دانه کولانه آواتار ها
دانه کولانه دانه کولانه آنلاین نیست.
    مدیر کل سایت
        
کوروش نعلینی
 
تاریخ عضویت: Jun 2007
محل سکونت: کرمانشاه
نوشته ها: 12,700
سپاسها: : 1,382

7,486 سپاس در 1,899 نوشته ایشان در یکماه اخیر
دانه کولانه به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض عینک آفتابی

وقتی می‌خواهید قاب عینک بخرید، به دو نکته خیلی ساده توجه داشته باشید: قاب آنچنانی و پر زرق و برق توجه دیگران را به یکی از اعضای صورت جلب می‌کند و در مقابل، قاب ساده و معمولی باعث می‌شود تاکید و توجه از روی یکی از اعضای صورت برداشته شود.


عینک برای بانوان:


)۱ قاب‌‌هایی که لبه بالایی دارند و فاقد لبه تحتانی هستند باعث می‌شوند ابروها و پیشانی بیشتر جلوه کند.

)۲ قاب‌های بزرگ به صورت‌های پهن و چهارگوش بیشتر می‌آید. اگر اجزای صورت‌تان خیلی کوچک و ظریف است بهتر است از این نوع قاب استفاده نکنید چرا که اجزای صورت‌تان تحت‌الشعاع بزرگی قاب قرار می‌گیرد و به اصطلاح محو می‌شود.

)۳ آن دسته از قاب‌های نیمه که فقط لبه تحتانی دارند بیشتر به درد مطالعه می‌خورند. با استفاده از این نوع قاب‌، نگاه از بالای عینک نیز آسان‌تر صورت می‌گیرد.
)۴ برخی از قاب‌های مد روز می‌توانند جذابیت چهره را چند برابر کنند. هنگام انتخاب رنگ این نوع قاب، به رنگ مو و چهره خود توجه داشته باشید. قاب‌هایی که به اصطلاح بیشتر توی چشم هستند با موهای کوتاه تناسب بیشتری دارند و جذابیت چنین چهره‌هایی را بیشتر می‌کنند.

)۵ قاب‌های مستطیلی باعث می‌شود چهره‌تان گردتر به نظر بیاید.

پس اگر صورتی کشیده و باریک دارید بهتر است از چنین قاب‌هایی استفاده کنید. اما قاب‌هایی که به تازگی مد شده و به کل فاقد لبه هستند (به اصطلاح عینک‌های بدون قاب) چندان جلب توجه نمی‌کند.
این قاب جان می‌دهد برای آدم‌هایی که اصلا دوست ندارند جلب توجه کنند و به اصطلاح توی چشم باشند. مخصوصا اگر از آن دسته از آدم‌هایی هستید که نمی‌خواهید کسی به عینکی بودن‌تان توجه نشان دهد، از این نوع قاب استفاده کنید.

)۶ عینک‌های آفتابی خیلی بزرگ اجزای صورت را به طور کامل محو می‌کنند و به جز در موارد خاصی که می‌خواهید چیزی را در صورت خود بپوشانید، توصیه نمی‌شود. عینک‌های آفتابی گرد جلوه‌ای زیبا و در عین حال قدیمی و سنتی دارند. هنگام انتخاب چنین عینکی سعی کنید قابی را که انتخاب می‌کنید دقیقا متناسب با بزرگی و کوچکی اجزای صورت‌تان باشد، نه بزرگتر و نه کوچکتر. عینک‌های آفتابی بدون لبه (بدون قاب) باید حتما با ابرویتان هماهنگ باشد. یعنی حاشیه فوقانی شیشه باید متناسب با شیب و شکل ابرو باشد. این عینک‌ها رازآلودگی چهره را بیشتر می‌کنند.



عینک برای آقایان:



)۱ قاب‌هایی که لبه فوقانی‌‌شان یکپارچه و پیوسته است، و به اصطلاح میل‌-‌ابرو )brow bar( دارد، باعث می‌شود طاسی سر مردان کمتر به چشم بیاید.

)۲ کسانی که بینی‌ بزرگ دارند بهتر است از قاب‌های high temple استفاده کنند تا برجستگی بینی‌شان کمتر به چشم بیاید.

در این نوع قاب، دسته عینک به بالاترین قسمت لبه متصل می‌شود. با استفاده از چنین قابی، نگاه طرف مقابل به سمت بالا و به دور از بینی کشیده می‌شود.

)۳ قاب‌های بزرگ و چهارگوش به صورت‌های ریش دار بیشتر می‌آید.
)۴ رنگ قاب باید با ترکیب رنگی چهره، مو، ریش و سبیل هماهنگی داشته باشد.

)۵ اگر ابرو و پیشانی زیبایی دارید، بهتر است از قاب‌هایی استفاده کنید که فقط لبه فوقانی دارند. اما اگر ابروهای خیلی شلوغ و پرپشتی دارید، بهتر است از قاب‌های بی‌لبه (عینک‌های بی‌قاب) استفاده کنید تا ابروهایتان کمتر به چشم بیاید.

)۶ به خاطر داشته باشید که قاب‌های ظریف فلزی که رنگی خنثی دارند، درست مانند عینک‌های بی‌قاب، اصلا جلب توجه نمی‌کنند و به اصطلاح روی صورت دیده نمی‌شوند
__________________
مرا سر نهان گر شود زير سنگ -- از آن به كه نامم بر آيد به ننگ
به نام نكو گر بميــرم رواست -- مرا نام بايد كه تن مرگ راست



پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




  #2  
قدیمی 09-24-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض از چه نوع عینک آفتابی استفاده کنیم؟؟؟؟؟؟؟

از چه نوع عینک آفتابی استفاده کنیم؟؟؟؟؟؟؟

گرچه تا چند سال پیش شما با شنیدن یا دیدن عینك‌های آفتابی یا دودی به یاد هنرپیشه‌های هالیودی یا بالیودی می‌افتادید، اما امروزه استفاده از آن به عنوان یك ضرورت و حفظ سلامت چشم‌هامطرح است . محافظت چشم در مقابل نور شدید آفتاب و اشعه فرابنفش موجود در آن بسیار مهم است. استفاده از عینك آفتابی مناسب در شرایطی كه نور آفتاب شدید است، باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبكیه چشم می‌شود. استفاده از عینكهای تقلبی نه تنها این خاصیت را ندارند بلكه سبب بسیاری از عوارض چشمی‌می‌شوند كه از آن جمله می‌توان، كاهش بینایی، آب مروارید و بیماری شبكیه را نام برد.

در نور شدید، چشم احساس خستگی و كاهش دید رنگی می‌كند. در صورتی كه چشم‌ها بدون محافظ هر روز برای ساعات طولانی در نور آفتاب به سر برد احتمال ابتلا به آب مروارید بسیار افزایش می‌یابد.


توصیه های لازم در مورد انتخاب عینک آفتابی

1- افرادی كه در حال اسكی كردن، حمام آفتاب گرفتن و كوهنوردی در ارتفاعات هستند باید حتماً از عینك آفتابی استفاده كنند. برای اینگونه محیط‌ها عینك‌هایی لازمند كه فقط ۱۲ ـ ۸ درصد نور را از خود عبور دهند.

2 ـ عینكهای رنگی متمایل به سبز و قهوه ای به علت مختل كردن طیف رنگ ، مضر هستند . البته برای افرادی كه می‌خواهند به مدت طولانی رانندگی كنند ، توصیه می‌شود از عینكهای قهوه ای استفاده كنند ، چرا كه این عینكها نور آبی آسمان را كاهش وحدت بینایی را افزایش می‌دهند، لذا برای مصارف روزمره توصیه به استفاده از این رنگ نمی‌شود .

3 -اگر پشت فرمان می‌نشینید توصیه می‌شود كه از عینكهای آفتابی سبز رنگ استفاده نكنید چرا كه تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می‌كند و از این نظر مناسب نیستند. به عنوان یك اصل بدانید كه بهترین رنگ برای عینكهای آفتابی در وهله اول خاكستری و پس از آن قهوه ای است.

4ـ شیشه‌های عینك آفتابی باید مقاومت كافی داشته باشد. پلی كربنات از همه مواد مقاوم تر است.

۵ ـ قاب عینك باید بزرگ باشد تا محافظت كامل در این خصوص صورت گیرد .

۶ - یك عینك آفتابی استاندارد عینكی است كه وقتی آن را در مقابل یك صفحه طرح دار تكان می‌دهیم نباید صفحه موجدار تار و كج و معوج دیده شود .

۷ - اگر می‌خواهید بدانید كه تیرگی عینك آفتابی شما مناسب است یا نه، در یك اتاق با نور معمولی با عینك آفتابی به آینه نگاه كنید اگر عینك آفتابی شما مناسب باشد نباید چشمان خود را ببینید .

۸ - كودكانی كه برای ساعتهای طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی كردن هستند باید از عینكهای مخصوص خودشان استفاده كنند .

۹ - اگر در محل كار خود با اشعه‌های زیاد در تماس هستید، عینك آفتابی جوابگو نخواهد بود لذا توصیه می‌شود عینكهای متفاوت و مخصوص استفاده نمایید (برای مثال در جوشکاری ویا کار با وسائلی که تولید اشعه میکند عینک ویا محافظ های خاصی لازم است )

۱۰ - افرادی كه تحت عمل آب مروارید یا لیزیك یا لازك قرار گرفته‌اند باید در مواجهه با آفتاب از عینكهای آفتابی مجاز استفاده كنند .

۱۱- بعضی داروهای پوستی یا چشمی‌حساسیت چشم‌ها را به نور آفتاب بیشتر می‌كند در صورت استفاده از این داروها ( به عنوان مثال كسانی كه از قطره های چشمی‌یا قرص داكسی سیكلین استفاده می‌كنند ) باید حتماً از عینك آفتابی استفاده كنند .

۱۲- عینكهای آفتابی با شیشه‌های رفلكس كه دارای پوشش آینه‌ای هستند برای مصارف اسكی یا كوهنوردی مناسب می‌باشند .

۱۳- با توجه به هزینه‌های مختلف كه روزمره متحمل می‌شوید خرید یك عینك آفتابی استاندارد نه تنها عملی درست و به جا بلكه ضروری می‌باشد . بهای استفاده از عینكهای تقلبی به خطر انداختن سلامتی چشم هایتان می‌باشد .

۱۴ - برای تهیه عینك آفتابی بهتر است با یك چشم پزشك مشورت كنید و یا از یك اپتومتریست كمك بگیرید . و جهت خرید آن به عینك فروشیهای معتبر مراجعه نمایید . با خرید یك عینك خوب به راحتی می‌توانید تا چند سال از آن استفاده كنید .

۱۵- اگر دچار اختلال در بینایی هستید و از عینك طبی استفاده می‌كنید چنانچه مایل بودید می‌توانید از عینكهای آفتابی مخصوص كه بر روی عینك طبی قرار می‌گیرند استفاده نمایید و یا برای عینك طبی خود شیشه های فتوكروم و یا شیشه های رنگی سفارش دهید .
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری

ویرایش توسط رزیتا : 04-24-2011 در ساعت 11:43 PM
پاسخ با نقل قول
  #3  
قدیمی 09-24-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض از چه نوع عینک آفتابی استفاده کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عینک‌های خیابانی و افزایش عیوب انکساری چشم ایرانیها








یک ضرب‌المثل معروف در بین ما ایرانیان شایع است که می‌گوییم «هر گردی گردو نیست» تعجب نکنید این موضوع در مورد عینک‌های آفتابی نیز به خوبی صدق می‌کند با این مضمون که هر عینکی با شیشه رنگی عینک آفتابی به حساب نمی‌آید.

اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانید ضررهای وارده از سوی یک عینک آفتابی غیراستاندارد به چشم (که تنها حکم یک عینک رنگی را دارد) بسیار بیشتر از زمانی است که شما از عینک استفاده نمی‌کنید. با این حال خرید عینک آفتابی به هر دلیلی‌چه برای حفاظت چشم‌ها و چه برای پیروی از مد روز، با اما و اگر‌های بسیاری همراه شده‌است.اما در حالی که متخصصان چشم تاکید زیادی روی استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد و خرید آن از عینک‌فروشی‌های معتبر دارند، سال گذشته مطالعات مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه تهران نشان داده بود که عینک‌های آفتابی که از دستفروش‌ها تهیه می‌شود، از لحاظ جذب اشعه UV تفاوتی با عینک‌های گران‌قیمت نداشته و درصورت قرار گرفتن در نور شدید خورشید می‌توان از هر دونوع این عینک‌ها استفاده کرد. دکتر علیرضا کشتکار جعفری، جراح و متخصص چشم و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه تهران که تحقیقات خود را بر مبنای همین اتفاق در بیمارستان فارابی انجام داده بود، در این مورد معتقد است: طی یک بررسی مقایسه‌ای بین عینک‌های آفتابی موجود در دستفروشی‌ها و عینک‌های آفتابی موجود در عینک‌فروشی‌های تهران در مجموع 353 عینک مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 165 عینک از دستفروشی‌ها و 188 عینک از عینک‌‌فروشی‌ها انتخاب شد و با دستگاه این عینک‌ها بررسی شدند. نتیجه مطالعه نشان داد که میزان جذب اشعه در هر دوی این عینک‌ها تقریبا یکسان بود. وی در ادامه با اشاره به اینکه هدفش از این مطالعه مقایسه عینک‌های دستفروشی و عینک‌های فروشگاه‌های صنف عینک‌فروشان از نظر میزان جذب اشعه ماوراء بنفش و بررسی عوامل مؤثر در کیفیت آنها از نظر رنگ، میزان عبور نور مرئی، قیمت و محل خرید عینک بود، می‌گوید: نتیجه این تحقیق این بود که قیمت و محل خرید عینک در کیفیت عینک آفتابی هیچ تاثیری نداشت. گرچه تعدادی از عینک‌های دستفروشی‌ها غیر‌استاندارد بودند ولی این تعداد درصد کمی از عینک‌ها را شامل می‌شدند و عمدتا شامل رنگ‌های ترکیبی بودند. بنابراین می‌توان عینک‌های ارزان‌قیمت را با پرهیز از خرید رنگ‌های ترکیبی برای حفاظت از اشعه جهت مصارف عادی و غیرصنعتی در مواردی که امکان استفاده از عینک‌های گران‌قیمت نباشد توصیه کرد. البته همه متخصصان با نظر دکتر کشتکار موافق نیستند. دکتر زرین بخش، رئیس مرکز تحقیقات لنز و اپتیک ایران با اشاره به اینکه انواع تقلبی عینک‌های آفتابی در بازار وجود دارد ولازم است برای خرید عینک به مراکز معتبر مراجعه کرد، به همشهری می‌گوید: نکته مهم در این زمینه دقت در انتخاب صحیح عینک آفتابی است.برخی از عینک‌سازی‌ها و مراکز چشم پزشکی دستگاه سنجش‌UV دارند که میزان عبور این اشعه را از عینک نشان می‌دهد. این‌در حالی‌است که ‌دستفروشانی کوچه و خیابان اقدام به فروش عینک آفتابی می‌کنند، مسلما از این دستگاه‌ها برای سنجش عینک استفاده نمی‌کنند. وی اضافه می‌کند: افراد برای انتخاب صحیح عینک‌های آفتابی بهتر است به پزشک متخصص یا به نمایندگی‌های معتبر شرکت‌های سازنده عینک مراجعه کنند تا دچار عوارض ناشی از استفاده از عینک‌های آفتابی غیراستاندارد نشوند. به گفته این متخصص چشم عینک‌های آفتابی معمولی که قابلیت جذب این اشعه را ندارند مانع عبور نور کلی خورشید می‌شوند، در این حالت مقدار زیادتری اشعه وارد چشم می‌شود که نتیجه آن ایجاد صدمه بیشتر به عدسی و ماکولای چشم است چون مردمک چشم در این حالت بیشتر باز می‌شود. وی با اشاره به صدمات مختلفی که از راه این اشعه به چشم وارد می‌شود ادامه می‌دهد: اشعه UV باعث ضربه زدن به مرکز دید چشم و ملتحمه شده و حتی باعث تخریب پوست و پیر شدن آن می‌شود. دکتر محمد آقازاده امیری، رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران نیز در تشریح عینک‌های آفتابی ایده‌آل به‌منظور حفاظت از اشعه ماوراء بنفش خورشید، معتقد است: عینک آفتابی مطلوب باید 99 تا 100 درصد اشعه ماوراء بنفش A و B را جذب کند. همچنین تیرگی این عینک‌ها به اندازه‌ای باشد تا دید فرد و تشخیص علائم را با مشکل مواجه نکند. رنگ‌های خاکستری خنثی، قهوه‌ای، کهربایی و سبز در عینک‌های آفتابی مطلوب است همچنین تیرگی عدسی استفاده شده در عینک‌های آفتابی باید متناسب با شرایط استفاده از آن باشد. «لازم است فرم عینک‌های آفتابی به‌گونه‌ای باشد که به راحتی روی صورت فیکس شده و عدسی مستقیم جلوی چشم قرار گیرد، ‌کمترین فاصله را با چشم داشته باشد و اطراف چشم‌ها را به اندازه کافی بپوشاند. همچنین عینک‌های آفتابی باید در برابر ضربه مقاوم یا به عبارتی نشکن باشند.» این متخصص اپتومتری با اشاره به این عبارات توضیح می‌دهد: درصورتی که عینک آفتابی از شرایط استاندارد برخوردار نباشد، به‌دلیل شکست نورهای متعدد می‌تواند خستگی و سردردهای ناخواسته را به‌دنبال داشته باشدیا حتی سبب ایجاد عیوب انکساری شود. درصورتی که عینک‌های آفتابی طیف‌های اپتیکی لازم را حذف نکنند، نور شدید خورشید، سلامت چشم از جمله شبکیه، قرنیه، ‌ملتحمه و عدسی را با خطر مواجه می‌کند. بنابراین عینک آفتابی مطلوب باید مکانیسم‌های اشعه UV را کنترل کند در غیراین صورت اثرات فتوشیمیایی نامطلوبی را در چشم سبب می‌شود. دکتر آقازاده امیری با تاکید بر آنکه عینک‌هایی که به قیمت بسیار ارزان و در حاشیه خیابان‌ها به فروش می‌رسد از استانداردهای اولیه عینک‌های آفتابی برخوردار نیستند، نیز تاکید می‌کند: لازم است عینک‌های آفتابی از متخصصان دارای صلاحیت علمی تهیه شوند. چون مراکز اپتومتری می‌توانند درصد جذب UV این عینک‌ها را مشخص کنند.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری

ویرایش توسط رزیتا : 04-24-2011 در ساعت 11:46 PM
پاسخ با نقل قول
  #4  
قدیمی 01-04-2010
SonBol آواتار ها
SonBol SonBol آنلاین نیست.
معاونت

 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: یه غربت پر خاطره
نوشته ها: 11,775
سپاسها: : 521

1,688 سپاس در 686 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض راهنمای خرید عینک

راهنمای خرید عینک


آیا تا به حال دقت کرده اید که میزان خرید عموم جامعه به وضوح افزایش پیدا کرده است؟ این در حالی است که در بسیاری از موارد این گونه خریدها ضروری نیستند. البته این مسئله در بین جوانان، بیشتر از سایر اقشار جامعه رواج دارد.
علیرغم بحرانهای اقتصادی جهانی و تورم داخلی و مسائل و مشکلاتی که همه به آن واقف هستیم، تغییر چندانی در تعداد مشتری های فروشگاه های پوشاک، هایپرمارکت ها و … دیده نمی شود.
دلیل این عدم کاهش خرید این است که گاهی خرید و بازار رفتن به نیت خرید حالت عادت به خود می گیرد و از یک نیاز طبیعی خارج می شود و فرد را به سختی می اندازد و خود و خانواده اش را با مشکلات مالی دست به گریبان خواهد کرد. در واقع فرد تبدیل به یک shopaholic می شود.
در ادامه این مطلب روشهایی برای مقابله با میل سیری ناپذیر خرید و در واقع اعتیاد به خرید در برخی افراد جامعه وجود دارد معرفی می شود:


۱ – به وضعیت اقتصادیتان توجه کنید
برخی فکر می کنند با خرید کردن به نوعی به رونق اقتصاد کشورشان در بحبوبه بحران اقتصادی کمک می کنند. اما حقیقت این است که خرید کردن ارزش این را ندارد که خود و خانواده تان را این قدر به زحمت بیاندازید. راههای دیگر و کم هزینه تری هم برای رسیدن به این مهم هست.
هرگاه خواستید زیاد خرج کنید وضعیت اقتصادی موجود را به خودتان یادآوری کنید و سعی کنید کمی محافظه کارتر باشید.


۲ – احساسات خود را بشناسید
گاهی عصبانی هستید، گاهی هیجان زده یا شاد، گاهی هم حوصله تان سر می رود؛ اینها احساساتی هستند که افراد را وادار به افراط در خرید می کنند. قبل از خرید سعی کنید احساساتتان را بشناسید و عجولانه تصمیم نگیرید. اغلب اوقات ممکن است با در نظر گرفتن یک سقف هزینه هم بتوان از خرید لذت برد. کیف پولتان را با خود نبرید. در صورتی که چیز خاصی را برای خرید انتخاب کردید که واقعا هم به آن نیازمندید در آن صورت می توانید برگردید و پول مورد نیاز را با خودتان بردارید. خریدهای افراطی نمی توانند خلا عاطفی که در فرد به وجود می آید را جبران کنند، هر چند در همان لحظه اینگونه به نظر نمی آید.
زمانی که چنین احساساتی بر فرد مستولی می شود شخص چیزهایی می خرد که نمی خواهد یا به آن نیاز ندارد یا اصلا آنها را دوست ندارد و به زودی آنها را کنار خواهد گذاشت.


۳ – به نیازهای زیربنایی خود فکر کنید
برخی از افراد تنها به منظور پر نمودن اوقات فراغت خود به خرید می روند. گاهی نیاز در جمع بودن، افراد را به خرید وا می دارد. این هم نوعی از نیازهای زیر بنایی هر انسانی است که با تشخیص آنها می توان این نیازها را به نحو بهتری مرتفع نمود بدین ترتیب می توانید پولتان را برای مخارج مهمتری پس انداز و آگاهانه خرج کنید. مثلا اگر در کارتان شادی مطلوب را پیدا نکرده اید و در ضمیر ناخودآگاهتان می خواهید از طریق خرید این نیازتان را برطرف کنید، چرا این هزینه را صرف رفتن به کلاسهای ورزشی نکنید در حالی که به مراتب ثمربخش تر خواهد بود!


۴ – بهره گیری از آلترناتیوها (انتخابها)
زمانی که نیازهای بنیادین خود را شناختید و دلایل خرید های افراطی خود را دریافتید، زمان آن فرا می رسد که نیازهایتان را بدون کارت اعتباری حل کنید! هرگاه عصبانی شدید، سعی کنید بر خشم خود فائق آیید یا مشکل پیش آمده را حل کنید. اگر دچار استرس شده اید کمی در هوای آزاد قدم بزنید یا حتی ترتیب یک سفر کوتاه را بدهید تا آرامش خود را بازیابید. اینها همه انتخابهایی هستند که شما پیش روی خود دارید و می توانید با بکارگیری آنها عادت ولخرجی را ترک کنید. در این صورت با کنار گذاشتن “بی فکر خرید کردن” می توانید به زودی دوباره از خرید کردن واقعی لذت ببرید؛ البته این بار به روشی درست و منطقی.


۵ – با کسانی که میل به خرید زیادی دارند ارتباط برقرار کنید
طبق بررسی های آماری تعداد کسانی که میل به خرید در آنها بالاست رو به افزایش است بنابراین در طی کردن این مسیر تنها نیستید.

__________________
پاسخ با نقل قول
  #5  
قدیمی 02-08-2010
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض عینک آفتابی

عینک آفتابی










با آمدن فصل تابستان، خیلی‌ها عینک آفتابی به چشم می‌زنند. اما بیش تر آن ها نمی دانند که برای ساخت این عینک چه تکنولوژی پیچیده ای استفاده شده است و فکر می‌کنند قیمت بالای عینک های آفتابی فقط به دلیل شهرت نام تجاری تولید کننده ی آن هاست. اما اگر کمی با نحوه ی کار آن ها آشنا شوید، می‌فهمید که چرا این عینک ها تا این اندازه گرانند، همچنین می‌توانید هنگام خرید، عینک بهتری انتخاب کنید.


__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #6  
قدیمی 02-08-2010
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض چرا عینک آفتابی ؟

چرا عینک آفتابی ؟





چشم انسان یکی از حساس ترین اعضاء بدن می‌باشد. برای مراقبت از این عضو حساس چه اقداماتی انجام می‌دهید؟
تابستان در راه است، نور خورشید به چشم شما آسیب می‌رساند. از چه عینکی باید استفاده کنید؟

نور خورشید یک طیف کامل است، یعنی تمام امواج را دارد. کافی است ماوس خود را روی قسمت های مختلف تصویر زیر قرار دهید تا بخش های مختلف نور خورشید را به همراه کارکردهایشان ببینید. دقت کنید که بخش مرئی نور خورشید کم ترین قسمت طیف را تشکیل می‌دهد.
قسمت مرئی به ما کمک می‌کند تا اطرافمان را ببنیم. مابقی طیف خورشید با چشم عادی قابل رویت نیست. امواج ماوراء بنفش هرچند با چشم قابل رؤیت نیستند ولی وارد چشم ‌شده و جذب می‌شوند. در اثر برخورد امواج نور خورشید با انسان، بدن گرم شده و تغییرات شیمیایی در آن ایجاد می‌شود.
نور ماوراء بنفش (Ultra violet) انرژی زیادی دارد، بنابراین می‌تواند تغییرات شیمیایی بیشتری در عضو حساسی مانند چشم ایجاد کند بنابراین امواج UV می‌تواند بسیار برای چشم خطرناک باشد.




ماوراء بنفشنور مرئیمادون قرمز





انرژی امواج

ماکس پلانک فرمولی جهت محاسبه انرژی امواج بدست آورد که به صورت زیر می‌باشد:
E=hv انرژی بر حسب واحد ژول ،V فرکانس برحسب1/sec یا همان هرتز (Hz) و h ثابت پلانک می‌باشد که مقدار آن برابر 6/626*10-34 J s می‌باشد
حال باتوجه به این فرمول انرژی نور بنفش و قرمز را بدست آورده و باهم مقایسه می‌کنیم.

نور قرمز V=4/3*1014 E=6/626*10-34 *4/3*1014=28/49 * 10-20 ژول


نور بنفش V=7/5 * 1014 E=6/626*10-34 * 7/5 *1014=49/7*10-20 ژول


باتوجه به محاسبات انجام شده ملاحظه می‌کنید که انرژی نور بنفش 1.7 برابر انرژی نور قرمز می‌باشد. امواج ماوراء بنفش به سه دسته تقیسم می‌شوند:UVC ,UVB ,UVA که فرکانس آنها به صورت زیر می‌باشد:

UVA : 7/5*1014 - 9/4 *1014 Hz E=49/7*10-20 - 62/3*10-20 ژول
UVB : 9/4*1014 - 10/3 *1014 Hz E=62/3*10-20 - 68/25*10-20 ژول

UVC : 10/3*1014 - 30 *1014 Hz E=68/25*10-20 - 198/8*10-20 ژول

UVC توسط اتمسفر جذب می‌شود و دو قسمت دیگر به چشم می‌رسد.


با توجه به این توضیحات برای خرید عینک آفتابی باید به این نکات توجه کرد:

عینک آفتابی باید در مقابل امواج ماوراء بنفش از چشم محافظت کند.
عینک آفتابی مناسب باید 99% تا 100% امواج UV را جذب کند و مانع رسیدن این امواج به چشم شود.



چگونه می‌توان مطمئن شد، عینک مورد نظر ما 100% امواج UV را جذب می‌کند؟



برای این کار از دستگاهی به نام فوتومتر (Photometer) استفاده می‌شود. این دستگاه مقدار گذردهی UV را اندازه گیری می‌کند. مقدار گذردهی در یک عینک مناسب باید در بازه 0% تا 1% باشد.

شکل روبرو میزان گذر دهی عینکهای مختف را نمایش می‌دهد:




یک عینک مناسب علاوه بر اینکه از ورود امواج UV جلوگیری می کند ، باید 75 % تا 90% از نور مرئی را نیز جذب کند تا در مقابل شدت نور زیاد از چشم محافظت کند.



اگر فوتو متر در اختیار نداشتیم چگونه از ضد UV بودن عینک مطمئن شویم؟



یک راه ساده برای اطمینان از ضد UV بودن عینک، استفاده از یک عینک فوتوکرومیک می‌باشد. عینک مورد نظر را روی یک عینک فوتوکرومیک قرار داده و روبروی خورشید بگیرید.پس از 1 الی 2 دقیقه عینک را برداشته و عینک فوتوکرومیک را نگاه کنید قسمتی که زیر عینک شما بوده نباید تیره شده باشد و یا در حد بسیار کم تیره شده باشد. در انتخاب عینک آفتابی باید دقت کرد؛ عینکی انتخاب کنید که مانع عبور امواج UV شود. اگر عینک مورد نظر شما تیره رنگ باشد و مانع عبور امواج UV نشود بسیار خطرناک است و حتی استفاده نکردن از آن بهتر است چرا که چنین عینکی به دلیل تیره بودن باعث می‌شود مردمک چشم باز شود که در این صورت امواج UV بیشتری وارد چشم می‌شود، بنابراین چشم در معرض خطر بیشتری قرار خواهد گرفت.





امواج UV چه خطراتی دارد؟




سرطان چشم و بیماری های قرنیه از مهم ترین خطراتی هستند که این امواج می‌تواند ایجاد کند.
تمام افرادی که در فضای باز قرار دارند، در معرض خطر امواج UV می‌باشند.کسانی که بیشترین خطر آنها را تهدید می‌کند عبارتند از: رانندگان، پلیس،اسکی بازان، افرادی که در شهر‌ها مدت زیادی بیرون از فضای سرپوشیده بسر می‌برند، ماهیگیران, کشاورزان.
کودکان نیز چون مدت زیادی در فضای آزاد بازی می کنند و با توجه به حساس تر بودن چشم آنها، حتما باید از عینک آفتابی استفاده کنند. اگر کودکان در مقابل استفاده از عینک آفتابی مقاومت نشان دادند، می‌توان از عینک های آفتابی با طرح های فانتزی استفاده کرد.


نویسنده:حسن محمدپور


__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری

ویرایش توسط رزیتا : 02-08-2010 در ساعت 12:27 PM
پاسخ با نقل قول
  #7  
قدیمی 02-08-2010
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض چه نوع عینکی ؟

چه نوع عینکی ؟



رنگ و لایه های مختلف موجود در شیشه عینک های آفتابی با توجه به کاربرد آن‌ها طراحی می‌شود ، شما نیز باید با در نظر گرفتن همین موارد، عینک مورد نیازتان را خریداری کنید. معمولاً شیشه عینک از لایه های زیر ساخته شده است:







رنگ شیشه


لایه رنگی، بخشی از رنگ‌های طیف نور را جذب می‌کند و مابقی آن را از خود عبور می‌دهد. سازندگان، این عینک‌ها را برای استفاده در شرایط متفاوت به بازار عرضه می‌کنند.



خاکستری









این عینک ها شدت نور را در تمامی رنگ‌ها به طور یکسان کم می‌کنند و کم ترین اختلال را در دید رنگی ما ایجاد می‌کنند. این لنزها نور منعکس شده از سطوح درخشان را جذب می‌کنند و به همین دلیل برای رانندگی و سایر کارهای روزمره مناسب ترند.

زرد و طلایی



نور آبی را تا حد زیادی جذب می‌کنند چون فرکانس نور آبی بیش تر از نورهای دیگر است و انرژی بیش تری دارد. بنابراین بیش تر سطوح می‌توانند آن را منعکس و منتشر کنند. عینک های زرد، بخش آبی طیف را جذب می‌کنند، پس هنگام استفاده از آن ها اشیاء را با وضوح بیشتری خواهید دید. به همین خاطر است که عینک‌های اسکی را به رنگ زرد می‌سازند. از آن جایی که این عینک باعث ایجاد تغییر در رنگ اشیاء می‌شود، استفاده از آنها در مواردی که به تشخیص رنگ صحیح احتیاج دارید، مناسب نیست.

قهوه ای و کهربایی



نکته قابل توجه در این عینک‌ها علاوه بر جذب بهتر نور آبی در فرکانس‌های بالا، اشعه ی ماوراء بنفش را هم بیش‌تر جذب می‌کنند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که نورهای مرئی نزدیک به uv (ماوراء بنفش)، مانند نور آبی و بنفش می‌توانند در بلند مدت سبب آب مروارید شوند. در نتیجه استفاده از آن ها تأثیر بسزایی در سلامت چشم ما دارد. لنز این عینک‌ها مانند لنزهای زرد در تشخیص رنگ‌ها تأثیر منفی دارد اما وضوح و تمایز تصویر را بهبود می‌بخشد.

سبز



این رنگ، بخشی از نور آبی را ***** کرده و درخشندگی سطوح را کاهش می‌دهد. چون رنگ سبز بهترین تفکیک کننده گی تصاویر و بیشترین دقت را در میان لنزهای رنگی دارد، به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرمز و ارغوانی

این عینک ها بیشتر برای شکار، اسکی روی آب و فعالیت هایی مناسب هستند که در محیط های آبی یا سبز انجام می‌شود. زیرا وقتی پس زمینه به رنگ آبی یا سبز باشد، واضح ترین تصاویر با شیشه های قرمز یا ارغوانی دیده می شود.
بیش تر سازنده‌ها، برای رنگ کردن لنزها از یک روش بسیار قدیمی استفاده می‌کنند. اساس کار این روش این ست که هنگام ساخت لنز رنگدانه‌ها را به طور یکنواخت داخل لایه ی شیشه ای پخش می‌کنند. به این ترتیب شیشه ای به دست می‌آید که تمامی نواحی آن رنگ یکسانی دارد. گاهی نیز به جای شیشه، از یک ماده ی پلیمری به نام "پلی کربنات" استفاده می‌کنند. شیشه و پلی کربنات ضریب شکست یکسانی دارند اما پلی کربنات نمی شکند.
روش دیگر، ایجاد لایه ای از مولکول‌های جذب کننده ی نور بر روی سطح پلی کربنات یا شیشه ی شفاف است. معمولاً برای رنگ کردن لنزهای پلی کربنات، آن‌ها را در مایعی که حاوی مواد رنگی است قرار می‌دهند. رنگ به تدریج درون پلاستیک نفوذ کرده و آن را رنگی می‌کند. برای رسیدن به رنگ‌های تیره تر باید بیشتر صبر کنیم.

لایه‌ی پلاریزه کننده

نور یک موج الکترومغناطیس است. این موج از یک میدان الکتریکی و یک میدان مغناطیسی تشکیل شده که عمود بر هم ارتعاش می‌کنند. امواج نورانی که از خورشید یا هر منبع نوری دیگر متصاعد می‌شوند، در تمامی جهات منتشر می شوند. زمانی که نور از یک سطح عبور می‌کند یا از آن منعکس می‌شود، وضعیت ارتعاشات تغییر می‌کند. به این نور که ارتعاشات آن فقط در یک جهت خاص است، نور پلاریزه می‌گوییم. پلاریزاسیون در طبیعت هم اتفاق می‌افتد. زمانی که به یک دریاچه نگاه می‌کنید، احساس می‌کنید که سطح آب می‌درخشد، چون سطح آب مانند یک ***** پلاریزه عمل می‌کند و اجازه نمی دهد بخشی از نور که هم جهت با آرایش مولکولی ارتعاش می کند، عبور کند. این همان بخشی از نور است که منعکس می‌شود و مانع دیده شدن اشیای درون آب می‌شود، حتی اگر آب زلال باشد.
وقتی یک ف ی ل ت ر پلاریزه در برابر نور قرار داده شود، فقط بخشی از نور که با ملکول‌های آن هم جهت نیست می‌تواند از آن عبور کند. مابقی نور جذب می‌شود و به این ترتیب نور، پلاریزه می‌گردد.

این ف ی ل ت رها با قرار دادن یک لایه از مواد شیمیایی خاص بر روی سطح شیشه یا پلاستیک به دست می‌آیند. مولکول های این مواد اغلب دارای ساختار بلند و باریک هستند. چنین ساختاری این امکان را ایجاد می‌کند که مولکول‌ها در کنار هم منظم شوند. این موازی قرار گرفتن مولکول‌ها، نوعی آرایش مولکولی پدید می‌آورد که مانند یک ف ی ل ت ر عمل می‌کند و هر نوری را که هم جهت ارتعاش کند، جذب می‌نماید. نوری که از سطوح افقی مانند سطح اتوبان‌ها یا سطح آب منعکس می‌شود، چشمان ما را اذیت می‌کند. وقتی نور با یک سطح افقی برخورد می‌کند، امواج منعکس شده در جهت افقی پلاریزه می‌شوند، به همین علت لنزهای پلاریزه ی عینک های آفتابی در زاویه ای قرار داده شده اند که فقط به نوری که در جهت عمودی پلاریزه شده‌اند اجازه‌ی عبور می‌دهد و جلوی امواج منعکس شده افقی از سطح را می گیرد. می‌توانید با یک آزمایش ساده، متوجه این مطلب شوید. عینک آفتابی پلاریزه به چشم بزنید و به یک سطح افقی که انعکاس زیادی دارد، مثلاً به کاپوت یک ماشین نگاه کنید. حالا عینک را به آرامی 90 درجه بچرخانید تا فقط یکی از شیشه های آن روبه روی یک چشم شما باشد. چه اتفاقی می‌افتد؟

این روش ساده ای است که با آن می‌توانید متوجه شوید که عینکی که فروشنده به شما می‌دهد واقعاً پلاریزه است یا نه.

اگر عینک پلاریزه باشد، وقتی که آن را می‌چرخانید درخشش سطح به طور قابل ملاحظه ای کاهش می‌یابد.

عینک های فتوکرمیک



به عینک‌های طبی یا آفتابی که با قرار گرفتن در نور خورشید تیره می‌شوند، فتوکرمیک می‌گویند. این لنزها در اواخر دهه 1960 ابداع شدند و از دهه‌ ی 1990 استفاده از آن‌ها رواج پیدا کرد.

در این لنزها میلیون‌ها مولکول کلرید نقره یا نمک های نقره با دیگر هالوژن‌ها قرار دارد. لنز در غیاب نور ماوراء بنفش شفاف است. پس در اکثر جاهایی که با نور مصنوعی روشن شده این عینک‌ها شفاف هستند. وقتی نور uv (که در نور خورشید وجود دارد) به شیشه ی عینک برسد، ساختار مولکول‌ها تغییر می‌کند، این ساختار جدید بخشی از نور مرئی را جذب می‌کند و باعث می‌شود لنز تیره شود. هر چه شدت نور uv بیشتر باشد، لنز تیره‌تر می‌شود.

وقتی به داخل ساختمان می‌روید، واکنش معکوس اتفاق می‌افتد و مولکول‌ها به وضعیت اولیه‌ی خود بر می‌گردند و شیشه شفاف می‌شود. این واکنش بسیار سریع رخ می‌دهد امااین لنزها یک نقطه ضعف کوچک دارد. وقتی نور از شیشه عبور می‌کند، نور ماوراء بنفش جذب می‌شود. پس اگر عینک آفتابی شما فقط با استفاده از لنزهای فتوکرمیک کار می‌کند، هنگام رانندگی هیچ کمکی به شما نخواهد کرد، چون نوری که از شیشه‌ی جلو عبور می‌کند، اشعه uv ندارد و عینک شما شفاف باقی می‌ماند. برای حل این مشکل معمولاً یک پوشش رنگی روی لنزها قرار می‌دهند.

در عینک‌های طبی قدیمی، لنزهای فتوکرمیک از شیشه هایی ساخته شده بودند که ذرات کلرید نقره به طور یکنواخت در آن توزیع شده بود. چون ضخامت شیشه‌ی این عینک‌ها در نقاط مختلف متفاوت است، شیشه در نواحی ضخیم تر تیره تر خواهد شد. وقتی لنزهای پلاستیکی به بازار آمدند این مشکل هم به راحتی برطرف شد. این لنزها را در محلول مواد شیمیایی قرار می‌دهند و با گذشت زمان، مولکول های فتوکرمیک در حدود 150 میکرون در پلاستیک نفوذ می‌کنند. این تکنیک جدید به دلیل یکنواختی آن در تمامی ضخامت‌ها بهتر از روش قبلی است. به علاوه چون ضخامت لایه ی فتوکرمیک در این روش بیشتر از زمانی است که لایه ای از مولکول های فتوکرمیک روی سطح نشانده شوند، بیشتر از این روش استفاده می‌کنند.

لایه‌ی آینه ای



بعضی از عینک‌های آفتابی مانند آینه به نظر می‌رسند. روی این عینک‌ها یک لایه بسیار نازک از مواد منعکس کننده نور قرار داده شده است. این مولکول‌ها نور را منعکس می‌کنند، اما چون با فاصله روی سطح شیشه قرار می‌‌گیرند، فقط بخشی از نوری که به آن‌ها برخورد می‌کند بازتاب می‌شود و مابقی نور از بین این مولکول‌ها عبور می‌کند و به چشم می‌رسد. با این روش نوری که به چشم می‌رسد، کاهش می‌یابد.
گاهی این لایه را طوری اعمال می‌کنند که مقدار ذرات منعکس روی لنز از پایین به بالا بیشتر شود. به این ترتیب نوری که از بالا می‌آید، تا حد زیادی منعکس می‌شود، در حالی که نوری که از روبه‌رو یا پایین می‌آید تقریباً به چشم می‌رسد. پس هنگام رانندگی، نور خورشید مزاحم چشمتان نمی شود و می‌توانید به راحتی جلوی خود را ببینید.

مهم‌ترین مشکل این عینک‌ها این است که شیشه آن‌ها خش می‌افتد. با وجود تلاش های بسیار، سازندگان این عینک‌ها تا کنون موفق نشده اند که لایه‌ی ضد خش را با کیفیت مناسب روی این گونه لنزها بنشانند. بنابراین عموماً ابتدا لایه‌ی ضد خش روی لنز قرار داده می‌شود تا از آن حفاظت کند و سپس لایه‌ی‌ آینه ای روی آن اعمال می‌شود.

لایه‌ی ضد خش



شیشه در برابر خراش و خش، مقاومت خوبی دارد اما می‌شکند. پلاستیک نمی شکند ولی در عوض زود خش می‌افتد. به همین دلیل معمولاً با لایه ای از مواد کربنی سخت ولی شفاف، روی آن‌ها را می‌پوشانند تا از آن‌ها محافظت کنند.

لایه‌ی ضد انعکاس



یکی از مشکلات عینک‌های آفتابی این است که نوری که از عقب به پشت شیشه‌ی عینک می‌خورد، منعکس می‌شود و به چشم می‌رسد. لایه‌ی ضد انعکاس، لایه‌ی سخت و نازکی است که از ماده ای با ضریب شکست بین هوا و شیشه ساخته شده است. وقتی نور با یک سطح برخورد می‌کند، نسبت مقدار نور منعکس شده به نور شکسته شده وابسته به ضریب شکست‌های دو محیط است. چون ضریب شکست این لایه مابین ضریب شکست هوا و شیشه است، مقدار نوری که از سطح جلویی و پشتی آن منعکس می‌شود، تقریباً یکسان است. اگر ضخامت این لایه یک چهارم میانگین طول موج نور مرئی باشد، تداخل انعکاس دو طرف لنز با یکدیگر سبب تضعیف و از بین رفتن هر دوی امواج می‌گردد. این لایه، معمولاً روی سطح بسیاری از عینک‌های طبی هم نشانده می‌شود تا از درخشش آن جلوگیری کند.

لایه‌ی‌ جذب کننده‌ی نور ماوراء بنفش



بسیاری از بیماری های چشم به دلیل آسیب های است که نور ماوراء بنفش ایجاد می‌کند. نور ماوراء بنفش را بر حسب فرکانس و طول موج آن به دو گروه طبقه بندی می‌کنند: UV-A و UV-B . در حالت عادی، قرینه‌ی‌ چشم مانند یک محافظ طبیعی عمل می‌کند و تمام UV-B و بخش عمده‌ی UV-A را جذب می‌کند. اما در طول زمان این جذب UV باعث بیماری آب مروارید می‌شود. همین مقدار ناچیز به مرور زمان باعث تخریب سلول‌های چشمی می‌شود و دلیل اصلی نابینایی بسیاری از افراد در سنین بالای 65 به‌شمار می رود‌.
اگر نور UV برای مدت زیاد یا با شدت زیاد به چشم برسد باعث سرطان چشم می‌شود.


حتماً شنیده اید که گاهی در روزهای آفتابی در کوهستان ها، افراد دچار برف کوری می‌شوند. دلیل برف کوری این است که UV از سطح برف منعکس می‌شود و به سلول های شبکیه آسیب می‌رساند.


یک لایه‌ی جذب کننده‌ی نور UV می‌تواند از چشمان شما محافظت کند، شما باید عینکی انتخاب کنید که هر دو نوع نور ماوراء بنفش را جذب کند. معمولاً روی عینک‌های آفتابی برچسبی وجود دارد که نشان دهنده درصد جذب نور UV است. شما باید به دنبال 100% باشید.

نویسنده:صادق بهداد

__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری

ویرایش توسط رزیتا : 02-08-2010 در ساعت 12:36 PM
پاسخ با نقل قول
  #8  
قدیمی 07-16-2010
SonBol آواتار ها
SonBol SonBol آنلاین نیست.
معاونت

 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: یه غربت پر خاطره
نوشته ها: 11,775
سپاسها: : 521

1,688 سپاس در 686 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض عینک زنان چه رنگی باشد، عینک مردان چه رنگی؟



عینک زنان چه رنگی باشد،
عینک مردان چه رنگی؟








آیا می دانید عینک هایی که خانمها و آقایان استفاده می کنند باید دارای رنگ های متفاوتی باشد اما به چه رنگی و چه دلیلی ؟
یک اپتومتریست گفت: عینک‌های آفتابی با رنگ قهوه‌ای برای زنان و رنگ خاکستری برای مردان مناسب‌تر است چرا که هماهنگی بیشتری با سلولهای چشمی آنها دارد.
رودابه رحمنی با بیان اینکه برف مثل آیینه عمل می‌کند، اظهار کرد: نورخورشید به صورت یک سویه و فقط از منبع خورشید به چشم‌ها می تابد. اما در هوای برفی، نور ناشی از تابش خورشید دوباره از زمین بازتاب می‌شود، لذا در چنین مواقعی نور دو بار انعکاس یافته و به چشم‌ها می‌رسد.
وی با بیان این که بدین ترتیب هر عارضه‌ای که در اثر تابش نورخورشید به چشم ها بروز می‌کند، در فضاهای پوشیده از برف به میزان دو برابر است، اظهار کرد: این عوارض می‌تواند به صورت آب مروارید، التهاب ملتحمه چشم و یا مشکلاتی در شبکیه، خود را نشان دهد.
رحمنی با تأکید بر لزوم تهیه عینک آفتابی استاندارد و مناسب، یادآور شد: فرم عینک باید در اندازه‌ای باشد که حدقه چشم‌ها را به طور کامل پوشش دهد، همچنین استفاده از آن در بینایی یا تشخیص رنگ‌ها اختلال ایجاد نکند.
وی با بیان اینکه بهتر است در انتخاب عینک از اپتومتریست یا چشم پزشک کمک گرفته شود، افزود: عینک‌های آفتابی با رنگ قهوه‌ای برای زنان و رنگ خاکستری برای مردان مناسب‌تر است؛ چرا که هماهنگی بیشتری با سلولهای چشمی آنها دارد.

__________________
پاسخ با نقل قول
  #9  
قدیمی 04-24-2011
GolBarg GolBarg آنلاین نیست.
مدیر روانشناسی

 
تاریخ عضویت: Sep 2007
نوشته ها: 2,834
سپاسها: : 1,221

2,009 سپاس در 660 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Talking شش مدل عینک آفتابی با طراحی ویژه

شش مدل عینک آفتابی با طراحی ویژه













منبع: eynak.com
__________________

پاسخ با نقل قول
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 08:32 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها