نمایش پست تنها
  #1  
قدیمی 08-01-2013
چرو آواتار ها
چرو چرو آنلاین نیست.
کاربر کارآمد
 
تاریخ عضویت: Feb 2010
محل سکونت: کرمانشاه- همین حوالی
نوشته ها: 731
سپاسها: : 247

554 سپاس در 357 نوشته ایشان در یکماه اخیر
جدید آشنایی با نام آوران قالی ایران

استاد عیسی بهادری


استاد عیسی بهادری - طراح فرش ایران

بیوگرافی استاد عیسی بهادری


استاد زنده یاد مرحوم استادعيسي بهادري را یکی از ‏نوپردازان هنر صنعت فرش می دانند که حرکات نوینی ‏را در فرش ایران بنیان نهاد.
عیسی بهادری فرزند موسی خان در سال 1284شمسی در روستای "آقچه کهریز" در بخش برچلو از توابع اراک دیده به جهان هستی گشود. پس ازتحصیلات مقدماتی وآشنایی با طراحی فرش در اراک مدتی در روستای خود به کار طراحی نقشه فرش اشتغال داشت .
سپس وارد مدرسه کمال الملک شد و اصول نقاشی و طبیعت سازی را نزد استاد اسماعیل آشتیانی آموخت و پس ازآن با استاد طاهرزاده بهزاد همکاری داشت و آموزه های ارزشمندی آموخت.
به علت علاقه به اصفهان و مرکزیت هنرهای سنتی دراین شهر برای الگوبرداری ازگچبریها و نقاشی های بناهای تاریخی سفرهای پژوهشی به این شهر داشت .در سال 1315شمسی سرپرستی هنرستان جدید التاسیس هنرهای زیبای اصفهان را پذیرفت و بیش ازسی سال ریاست آن را برعهده داشت وی با اعتقاد به مبانی ‏ارزشمند هنرهای ایران در اعتلای آنها در عصر حاضر به ‏شدت تلاش می نمود.
زندگی هنری به نسبت کوتاه وی، ‏برکات بسیاری برای هنر سنتی معاصر ایران داشت. ‏عمر پربرکت این استاد فرزانه صرف شاگردانی شد که ‏اینک خود اساتیدی توانمند و تاثیر گذارند. که ازبرجسته ترین آنها استادعباسعلی پورصفا، استاد جوادرستم شیرازی ، استاد محمودفرشچیان و استاد امیرهوشنگ جزی زاده را می توان نام برد. و شاگردان بسیاری را تربیت نمود که هر یک از نام آوران عرصه هنرنگارگری و طراحی سنتی ایران در دوره معاصر می باشند. طراحی ‏های استادانه ایشان که تعدادی از آنها زینت بخش موزه ‏های ایران است.
راه نوينی در طراحی قالی باز نمود ‏که درهنرمندان پس از ایشان تاثير بسیاری بجا گذاشت. ‏وی با استفاده ی هنرمندانه از آموخته هاي خود به ‏طرز حيرت آوری گلها و برگهاي ختايي و اسليمي را در‏قالي بکار گرفته است. قدرت تخيل بي مانند و قلم ‏ماهرانه او مفاهيم عرفاني و نمادين را در پيچش ‏گلها ، برگ ها و موتيف هاي سنتي به طرز خارق العاد ه اي ‏ظاهرنموده است .‏
استادعیسی بهادری هنرمندی آشنا به مبانی هنر ایران وجهان بود او با نقشمایه های سنتی و پای بندی به اصول ومبانی هنرایران دست به ابتکار و نوآوری زد و با ترکیب عناصر اسلیمی وختایی وغیره نقش هایی بدیع وتازه با مضامین عرفانی ، فلسفی و اسطوره ای طراحی نمود که در تاریخ هنر طراحی فرش بی سابقه است و برای اولین بار در سال 1338در اصفهان پرتره بافی به شیوه نقاشی را اجرا نمود. او نقاش طبیعت ساز،نگارگر، طراح کاشی ،معرق چوب ،خاتم ،قلم زنی و سایر هنرهای سنتی ایران بود که از نظر خلاقیت و نوآوری در طراحی فرش سرآمد طراحان معاصر به شمار می رود از آثار ماندگار وی در طراحی فرش می توان به طرح بشریت ،شکارچرخ ،ستاره دریایی،تنازع بقا ،تشعیر و پروانه ها و مجلس ابن سینا




که در موزه لوور پاریس نگهداری می شود برای هر طرحی بر اساس موضوع انتخابی موتیف های جدیدی را بار عایت اصول و مبانی هنرایرانی ابداع می کرد.

از این جهت هیچ یک ازآثارش شبیه به هم نیست. استاد را می توان یکی ازبزرگترین احیاءکنندگان هنرهای سنتی ایران بشمار آورد.
او موفق به دریافت نشان های متعدد از جمله مدال هنر از نمایشگاه کالای ایران، دیپلم دنور و مدال طلاا ازنمایشگاه جهانی بروکسل و نشان علم و هنر از طرف دولت فرانسه گردید استاد عیسی بهادری در سال 1365در پاریس درگذشت و درگورستان پرلاشز پاریس به خاک سپرده شد
.(روحش شاد و مکانش در فردوس برین باد).


عذرایوسفی

اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از چرو به خاطر پست مفیدش تشکر کرده اند :
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید