نمایش پست تنها
  #1  
قدیمی 01-21-2011
SHeRvin آواتار ها
SHeRvin SHeRvin آنلاین نیست.
ناظر و مدیر بخش موسیقی و سینما

 
تاریخ عضویت: Sep 2009
محل سکونت: Tehran
نوشته ها: 4,838
سپاسها: : 1,717

2,520 سپاس در 663 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض نگاهي به سامانه‌هاي پرداخت ملي - شبا عددي براي هميشه

شبا عددي براي هميشه

شبا
پرداخت سامانه ملی


سيستم‌هاي بانكي و اقتصادي با مجهز شدن به سلاح فناوري اطلاعات توانسته‌اند خدماتي ارائه كنند كه در حقيقت يك بازي دو سر برد است، يعني هم خود سود مي‌برند و هم مشتري، و البته سود كردن مشتري براي بانك به معناي ماندگاري مشتري، افزايش سرمايه و در نهايت افزايش سود بانك است. بانك‌ها با اين سيستم‌ها، هزينه‌هاي خود را هم كاهش داده و توانسته‌اند سود خالص خود را با توجه به افزايش قيمت‌ها و نياز به افزايش هزينه، همچنان بالا نگه دارند.
در اين ميان، سامانه‌هاي پرداخت ملي و همسان سازهاي ملي در سيستم بانكي مي‌توانند اصلي‌ترين عامل حركت بانك و مشتريان به سمت دنياي ديجيتال باشند. همان‌طور كه قبلا اشاره كرديم، شبكه‌هايي مانند شتاب به منظور مبادلات بين بانكي به كار گرفته مي‌شوند و چنين سيستم‌هايي مي‌توانند باعث رشد اقتصادي زيادي بشوند، به شرط آن‌كه زيرساخت‌هاي فيزيكي و منطقي مناسبي برايشان فراهم باشد. در اين شماره از يك سيستم همسان‌ساز ملي براي پرداخت‌ها صحبت خواهيم كرد.
يكي براي همه
بانك مركزي جمهوري اسلامي ‌ايران به منظور تسهيل و استانداردسازي مبادلات بين بانكي و بين‌المللي بانك‌هاي كشور، شبا يا شماره حساب بانكي ايران را تعريف و آماده پياده‌سازي كرده است و بزودي در تمام سامانه‌هاي پرداخت بين بانكي فقط از اين نوع حساب استفاده مي‌شود. اما وجود اين شماره، به منزله تغيير شماره حساب شما نيست، بلكه اين تغيير و تبديل منطقي عددي است و هر شماره حساب بانكي صرف نظر از آن كه متعلق به كدام بانك باشد، قابل تبديل به يك شماره حساب شبا خواهد بود. اين شماره بر اساس استاندارد
ISO-13616 تعيين شده است.نكته: مشتريان اين شماره را مانند ساير شماره‌ها دريافت مي‌كنند.

__________________

and the roads becomes my bride

پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید