نمایش پست تنها
  #1  
قدیمی 10-11-2007
دانه کولانه آواتار ها
دانه کولانه دانه کولانه آنلاین نیست.
    مدیر کل سایت
        
کوروش نعلینی
 
تاریخ عضویت: Jun 2007
محل سکونت: کرمانشاه
نوشته ها: 12,700
سپاسها: : 1,382

7,486 سپاس در 1,899 نوشته ایشان در یکماه اخیر
دانه کولانه به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض شهرام ناظری و بزرگترین نشان فرانسه لژیون دونور

بزرگترین نشان فرهنگی فرانسه به نام لژیون دونور به شهرام ناظری، خواننده موسیقی سنتی ایران اهدا شد.
این نشان طی مراسمی در ساعت هشت شنبه شب (به وقت فرانسه) 28 سپتامبر (هفتم مهر) در تئاتر شهر پاریس (Theatre de la Ville) به شهرام ناظری اعطا شد.
نشان لژیون دونور سه درجه دارد که آقای ناظری بالاترین درجه آن، شوالیه لژیون دونور را دریافت می کند.
تاکنون از ایران رضا دقتی (عکاس)، شیرین عبادی (برنده جایزه صلح نوبل)، محمود حسابی (بنیانگذار فیزیک و مهندسی نوین در ایران)، عباس کیارستمی (کارگردان سینما)، پری صابری (کارگردان تئاتر)، جلال ستاری (اسطوره شناس)، محمدعلی سپانلو (شاعر)، ایران تیمورتاش (دختر وزیردربار رضا شاه پهلوی) و عده ای دیگر نشان لژیون دونور را کسب کرده اند.

شهرام ناظری نخستین خواننده از ایران و همچنین نخستین کرد است که نشان لژیون دونور دریافت می کند.
تصمیم اهدای این نشان به شهرام ناظری یک سال پیش گرفته شد ولی به دلایل گوناگون مراسم اهدای آن به تعویق افتاد.
وی به مناسبت دریافت نشان لژیون دونور کنسرتی نیز در پاریس اجرا کرد.
شهرام ناظری درباره دلیل اهدای نشان لژیون دونور به وی گفت: "این نشان شوالیه را به هنرمندانی اهدا می کنند که قدمهای نویی در راه هنر برداشته و در راه فرهنگ، حرکت و جهشی به وجود آورده باشند، علت اینکه من را برای این نشان انتخاب کردند این بوده که توانستم در طیف فرهنگی غربیها و معرفی فرهنگ شرق به غرب، تأثیرگذار باشم و در عین حال یکی دیگر از علتها معرفی مولانا جلال دین رومی بلخی به غرب و تأثیری بوده که در این راه داشتم".
اهدای نشان لژیون دونور به شهرام ناظری در سالی صورت می گیرد که از سوی سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به نام مولانا جلال الدین رومی، شاعر و عارف بزرگ پارسی گوی نامگذاری شده است.
شهرام ناظری نشان لژیون دونور را بزرگترین هدیه ای توصیف می کند که ظرف سه دهه اخیر دریافت کرده است و می افزاید: "ارج کارهایی را که در راه معرفی مولانا انجام دادم گرفتم و خیلی از این بابت خیلی خوشحالم."
او می گوید: "زمانی که اشعار مولانا را با موسیقی اصیل اجرا کردم، هیچیک از خوانندگان این اشعار را مناسب موسیقی ایرانی نمی دانستند، حتی استاد بنان سعی کردند من را متقاعد کنند تا که با اشعار سعدی و حافظ آواز بخونم.
به گفته شهرام ناظری، اشعار مولوی به همراه خودش الحان باستانی و ریتمهای از یاد رفته را به موسیقی اصیل ایرانی برگرداند.



==============================================

لژیون دونور برای شهرام ناظری؛ این صدای شرق است



شهرام ناظری به خاطر يک عمر دستاورد هنری در زمينه موسيقی سنتی ايران شنبه شب بالاترين نشان فرهنگی فرانسه را دريافت کرد.
نشان فرهنگی شواليه فرانسه يا «لژيون دونور» به همراه يک ديپلم افتخار توسط «ترا نووا» مشاور فرهنگی رييس جمهوری فرانسه در سالن تئاتر شهر پاريس به اين خواننده ايرانی اعطا شد.
«ترا نووا» از شهرام ناظری به خاطر ارائه موسيقی شرق و آشناکردن مردم فرانسه با مولانا از او تشکر کرد و اجرای کنسرت های وی را تاثيرگذار خواند.
وی گفت: اجراهای ناظری زيباترين و تاثيرگذارترين برنامه های تالار شهر پاريس است که در سال بيش از ۴۰۰ برنامه دارد.
شهرام ناظری، نخستين خواننده ايرانی و در عين حال نخستين کرد است که نشان عالی شواليه فرانسه را دريافت می کند. اين نشان سه درجه دارد که آقای ناظری بالاترين درجه آن را بدست آورد.
شهرام ناظری در اين مراسم از حمايت مردم و همچنين زحمات مادرش قدردانی کرد.

اعطای نشان شواليه از سوی دولت فرانسه يک سال پيش به تصويب رسيد و به خاطر نقش ساليانی که شهرام ناظری در فستيوال های خارجی برای آشنا کردن طيف اروپايی با موسيقی شرق و نيز ايجاد تحول در اين رشته بوجود آورده به او داده شد.


آثار شهرام ناظری
شهرام ناظری در سال ۱۳۲۸ در کرمانشاه بدنيا آمد و از همان اوان کودکی زير نظر خانواده فرهنگی خويش آوازهای ايرانی و کردی را فرا گرفت. وی در زمانی که ۱۱ ساله بود به اجرای برنامه های مختلف در راديو و تلويزيون ايران پرداخت و در سال ۱۳۵۵ به مقام اول در نخستين کنکور موسيقی (باربد) دست يافت.
شهرام ناظری با حضور در محضر اساتيدی چون عبداله خان دوامی، نورعلی خان برومند، عبدالعلی وزيری، محمود کريمی و ديگران به فراگيری رديف ها و گوشه های آواز ايرانی پرداخت و تلاش کرد تا سبک جدیدی را در موسیقی سنتی ایران عرضه کند.
يکی از شاخص ترين دوره های فعاليت اين خواننده ايرانی به همکاری وی با گروه چاووش به سرپرستی محمدرضا لطفی باز می گردد که همراه با محمد رضا شجريان با استفاده از سازهای سنتی، ترانه ها و سرودهای حماسی را اجرا کرد.
وی بعد از پيروزی انقلاب کارهای بسياری در زمينه موسيقی سنتی ارائه کرده و بويژه با کار بر روی اشعار مولانا در سه دهه گذشته جريانی را پيگيری می کند که بنا به تعريف او به « موسيقی عرفانی» شهرت یافت.
از برجسته ترين آثار شهرام ناظری در اين زمينه می توان به انتشار نوار« گل صدبرگ» در سال ۱۳۶۵ خورشيدی اشاره کرد که از پرفروشترين آثار او به شمار می رود و همچنين « يادگار دوست» که خود تحولی مهم در زمينه موسيقی عرفانی محسوب می شود. همچنين بايد از ديگر آثار متاخر تر او در اين زمينه ياد کرد که از جمله آنها «مثنوی موسی و شبان» و «ديوان شمس» است که به صورت آوازی اجرا شده است.
وی در طول دو دهه گذشته کنسرت های بسياری را به ويژه در کشورهای اروپايی و آمريکا اجرا کرده است و توانسته که آواز ايرانی را در سالن های بزرگ جهان طنين انداز کند.
شهرام ناظری تاکنون آثار خود را در ۳۵ نوار در دسترس علاقمندان به موسيقی قرار دهد که برخی از اين آثار به طور مشخص به نواها و آواهای کردی اختصاص دارد.




شهرام ناظری و بزرگترین نشان فرانسه لژیون دونور


نشان لژیون دونور برسینه شهرام ناظری

شهرام ناظری بالاترین نشان کشور فرانسه (شوالیه) رادریافت کرد واین نشان برسینه این هنرمند گرانقدر کشورمان نقش بست.
افتخاری دیگر برای هنر این بوم کهن.حقا که این نشان برازنده تواست استاد به پاس از قدم گذاشتن در راهی که همه تازمانی از پاگذاشتن دراین راه ابهام داشتندوحتی ناظری رابه خاطر اینگونه آوازخوانی وشیوه ایکه در موسیقی ملی پدیدآورده بود موردانتقادقرار میدادند.اما او ادامه داد...چونکه یقین داشت که میتواند درموسیقی سنتی ایران نوآوری کند ودیدیم که چنین شد و او توانست که فعالیتهای چند دهه ای خود را به ثمر برساند.
علت عاشق زعلتها جداست عسق اصطرلاب اسرار خداست
هرچه گویم عشق راشرح وبیان چون به عشق آیم خجل باشم ازآن





اما گوشه هایی ازمراسم اهدای نشان شوالیه به استاد ناظری:
این مراسم ساعت هشت شب با سخنرانی رئیس تئاتر شهر پاریس ژرارد ویولت و حضور مشاور فرهنگی رئیس جمهور والری ترانووآ و جمعی از شخصیتهای سرشناس هنری فرانسوی و ایرانی، برگزار شد. این مراسم به دنبال کنسرتی بود که در سالن تئاتر شهر پاریس برگزار شد. با شهرام ناظری درباره نشان افتخار و کنسرت پاریس صحبت کردم:
آقای ناظری گفت: برنامه کنسرت کوچکی بود که در تئاتر شهر پاریس به همراه داریوش طلایی، استاد تار و سه تار اجرا کردیم. در این کنسرت برای اولین باری بود که بداهه نوازی کردیم. به هر حال چون دو نفر باسابقه هستیم و سالها قبل با هم کار کرده بودیم، تصمیم گرفتیم این کار را بدون تمرین قبلی انجام بدهیم.

عکس:رضادقتی-وبلاگ حافظ ناظری


تشکر استاد از زحمات مادربعدازدریافت نشان شوالیه
از زبان استاد:
بعد از سخنرانی و مراسم رسمی دولت فرانسه، این نشان را با حضور مشاور فرهنگی رئیس جهمور فرانسه به همراه سخنرانی احساسی رئیس تئاتر شهر به من اهدا کردند. در این مراسم از من صحبت کردند و تاثیر گذاری صدای من و اینکه صدای من، ارتباط فرانسه است با فرهنگ ایران. بعد از اهدای نشان که یکی از لحظات بزرگ زندگی من بود، من از خدای خودم تشکر کردم و از تمام هموطنان خودم در ایران و خارج از ایران که در این سی سال من را حمایت کردند، تشکر کردم. اگر هم قرار باشد از یک نفر تشکر کنم، از روح بزرگ مادرم که خیلی برای من مشقت های زیادی رو کشیده تشکر می کنم.
درباره نشان:
این مدال، یک مدال و نشان رسمی فرانسه است و غیر از مدال یک نشان کوچکی هست که میشود بر یقه زد. نشانی که احترام زیادی داره و به طور مثال اگر این مدال را به همراه داشته باشید، اگر یک نظامی فرانسوی شما را ببیند، به شما سلام نظامی می دهد. گرفتن این نشان بسیار سخت است، چون مراحل زیادی برای دریافت این نشان وجود دارد و باید از صافی های دولتی و هنری بگذرد و بعد تحقیق بسیار این نشان را به هنرمندان اهدا می کنند
__________________
مرا سر نهان گر شود زير سنگ -- از آن به كه نامم بر آيد به ننگ
به نام نكو گر بميــرم رواست -- مرا نام بايد كه تن مرگ راست



پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید