نمایش پست تنها
  #5  
قدیمی 04-08-2008
SonBol آواتار ها
SonBol SonBol آنلاین نیست.
معاونت

 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: یه غربت پر خاطره
نوشته ها: 11,775
سپاسها: : 521

1,688 سپاس در 686 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض

تقسيمات كشوري

رياض

مركز حكومت, مقر وزارتخانه ها, مؤسسات مركزي دولتي و سفارتخانه ها مي باشد و اين شهر زيبا را مرواريد صحرا مي خوانند و مساحت آن 1600 كيلومتر مربع و جمعيت آن بيش از دو ميليون نفر است. رياض داراي دو دانشگاه بنام ملك سعود و دانشگاه تخصصي نظامي و امنيتي مي باشد. شهرداري رياض داراي 17 شعبه مي باشد و با مشكل كمي آب شرب و قابل استفاده روبروست, البته با توجه به اين موضع كه جمعيت شهر رياض افزايش قابل توجه اي داشته از طرف دولت سعودي اقداماتي براي تأمين آب شرب, صورت گرفته است از جمله حفر چاههاي عميق و استفاده از چاههاي سابق رياض داراي كارخانجات سيمان, گچ, پلاستيك, آلومينيوم, كبريت سازي و ايستگا راديوئي و تلويزيوني مستقل است و در روستاهايي اطراف شهر مردم به كشاورزي مشغولند و محصولات آنها علاوه بر خرما, سبزيجات و ميوه نيز مي باشد.
جده

جده بعد از رياض بزرگترين شهر و بندر اصلي عربستان سعدي در درياي سرخ است داراي دو فرودگاه بين المللي (ملك عبدالعزيز و اسلامي) است كه محل ورود اكثر زائران حج مي باشد كه از طريق هوا و دريا به اين كشور مي آيند. مساحت اين شهر 1200 كيلومتر مربع و داراي جمعيتي بيش از يك و نيم ميليون نفر مي باشد؛ از نظر صنعتي و تجاري فعال بوده و دانشگاه ملك عبدالعزيز در آن واقع است.يكي از مهمترين ويژگيهاي شهر جده كه آنرا عروس درياي سرخ مي نامند- جنبة گردشگري آن است؛ چشمه ملك فهد (در ساحل درياي سرخ) كه آب به ارتفاع 26 متر از سطح دريا مي رسد, يكي از زيباترين مناظر (بخصوص در شب ) مي باشد و داراي يك جادة باريك به طول 80 كيلومتر در طول ساحل درياي سرخ است. آب و هواي اين سرزمين در تمام فصلهاي سال گرم و مرطوب است.
مدينه منوره

مدينه در 500 كيلومتري شمال مكه, در زمين همواري بين دو كوه (احد و عير) قرار گرفته و آب و هواي گرم و خشكي دارد. اين شهر در عصر جاهيت يثرب نام داشت كه با ورود پيامبر اكرم (ص) بدان, مدينه النبي نام گرفت.كوه احد در شما مدينه قرار دارد. كوههاي طي در مشرق و كوه عير در جنوب آن واقع است. اين شهر راشش دره از اطراف احاطه كرده, كه مشهورترين آنها دره العقيق است.
مكه معظمه

قبله گاه مسلمانان سراسر جهان و داراي اماكن مقدس بسياري مي باشد.
طائف

طائف تنها عربستان سعودي است كه آب و هواي معتدل دارد و بهمين جهت ييلاق اين كشور محسوب مي شود داراي محصولات كشاورزي متنوع بوده و ميوه آن معروف است. از جمله مناطق زيباي طائف مطقه هدي و منطقه شفا است كه بدليل مرتفع بودن آب و هواي بهتري دارد.
بريده

در واسط نجد واقع گرديده و شهر عنيزه نزديك آن است. بريده و عنيزه هر دو داراي هواي معتدل و دشتهاي حاصلخيز كشاورزي هستند و بازارهاي عربستان سعودي از محصولات اين دو شهر استفاده مي كنند.
دهران (ظهران)

اين شهر مركز شركت نفت عرب و آمريكا (آرامكو) مي باشد و شامل خانه هاي كارمندان و كارگران است
__________________
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید